torsdag 24 maj 2012

Blåtur

På tisdagskvällen fick jag åka på min först blåtur. En blåtur är en resa där du inte vet vart du hamnar. Resan kan vara från några timmar till dagar. Vår resa tog oss 30 minuter utanför Mo i Rana till en modern bondgård (Melkebarten AS) där vi fick se kossor och efter det blev det middag på en annan gård (Straumbotn Gård).

Det var länge sedan jag varit på en bondgård. Det tog mig tillbaka till barndomen då farmor och farfar hade kossor och höns. :)



På Starumbotn Gård åt vi en härlig middag. Först en nötgryta på deras eget nötkött. Så fick vi smaka på tre av deras ostar, alla var såklart jättegoda, till och med blåmögelosten som jag annors inte tycker om. I salladen till huvudrätten fick vi också smaka på en av deras ostar.


Till efterrätt blev det gårdens egen glass, hallonsorbet och vaniljgräddglass. Gudomligt gott! Så om du möter på Straumbotn Gårdens produkter i butiken så rekommenderar jag varmt att du prövar på deras produkter.


Det var en otroligt fin resa och jag lärde mig massor om området jag bor i. 

(Bilderna är tagna med min telefonkamera så därför är inte
kvaliteten på bilderna så bra.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar