onsdag 10 november 2010

Inspiration: Del 1: Naturen

Jag har en stund fundera vad det är som inspirerar mig med tanke på tygtryck och inredning. Så därför har jag bestämt mig för att skriva några inlägg med temat inspiration, får se hur många det blir. :)

Som första inspirationskälla jag vill dela med mig av är NATUREN. Det finns så många otroligt fina kombinationer av färger i naturen som man kan snappa upp och använda sig av i till exempel inredning.

Nu under min vistelse i Norge har jag gått en del promenader och fått se det ena efter det andra rönnbärsträdet, med sina nästan choklad färgade bruna stammar och knallröda bär. Det kanske dessutom finns ett och annat gult eller grönt blad kvar ännu som ger en liten extra kick i det hela. :)


Tät skog är också fascinerande. Mörkt, lite unket, djup grön mossa och lite silvriga och bruna stammar av gran. Det är en hel upplevelse, en syn-, lukt-, hörsel- och känselupplevelse, som i alla fall lämnar spår efter sig i mig.


Igår fick jag vara med om en biltur i snöyra igenom Sverige och till och med där hittade jag otroligt fian färgkombinationer i lugna färger. Tänk att ett snöoväder kan vara så lugnt ller kanske det bara är jag som är knasig :P Det här var i alla fall de färger jag såg.


Havet är för mig, som är uppvuxen vid det, väldigt nära och inspirationsmässigt väldigt viktig. havet ändrar karaktär från årstis till årstid. På sommaen kan man ibland se hur det skiftar i grönt och turkost medan den på hösten och vintern är knallblå och iskall.


Så, det får räcka för mig den här gången :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar