söndag 26 februari 2012

Mystery box, Del 2

Jag tänkte säga lite om själva matlagningen före jag sedan visar er hur det blev till slut. :)

Det recept jag valde att använda var ett recept på rulltårta. Jag ville göra ett chokladbotten som var tunt och jag ville inte riskera att göra ett dåligt kakbotten så receptet för den behöved jag verkligen. Så lagade jag en chokladmousse. Den lyckades också, jag hade nog aldrig trott att jag kunde göra en utan ett recept.

Jag använde bara hälften av en sats rulltårta för att skapa ett tunt botten.



Chokladmoussekakan består av flera lager av mousse och chokladkaksbottnet som jag satte ihop i en form som var klädd med plastfolie.


Sedan gick jag över till att förbereda allt för for- och huvudrätten. Laxen till båda rätterna sattes i två olika sorters marinader i kylskåpet. Alla grönsaker hackades färdigt. Jag knådadde ihop en enkel bröddeg. Sedan prövade jag laga krispig purjolök men misslyckades totalt. Så den idén fick jag skrota men valde istället att steka lite purjolök, shalottenlök och vitlök med laxen i slutskedet så det skulle bli någon form av lök till laxen. Jag gjorde också grädden till efterrätten färdigt. Det var viktigt för mig att göra det så lätt som möjligt för mig själv när det sedan blev servering,

Efter att bröddegen fått vila lite kavlade jag den ut och stekte bröden i lite olja.



Efter detta stektes laxen till förrätten och så var förrätten. När vi åt förrätt kokade blomkålen och potatisen så jag behövde bara steka laxen och mosa ihop moset före jag kunde servera huvudrätten. Efterrätten gick direkt att servera efteråt eftersom allt var färdigt.

2 kommentarer:

  1. Jag skulle gärna ha varit provsmakare! :) Vad tyckte Patrick?

    SvaraRadera
  2. Han sa bara att allt var gott :) Ingen bra matkritiker direkt ;)

    SvaraRadera