lördag 7 december 2013

7 december


Den sjunde december bjuder jag på en bild av årets pepparkaks-skapning som i år är ett traditionellt pepparkakshus. Tidigare år har vi lagat en papprkaksborg och ett pepparkakståg. I år ville jag göra ett hus och träna ordentligt på mina pyntningsegenskaper. Men jag förstår att jag ännu behöver några år (förhoppningsvis inte årtionden) på mig för bli riktigt bra. Men nöjd med resultatet blev jag oavsett!

Årets pepparkakshus
Jag använde smält socker för att sammanfoga mitt hus. Då skall det gå fort och två par händer är att rekommendera eftersom sockermassan stelnar fort när du tar den av värmen eller bränns vid om du fortsätter att ha den på plattan. Dessutom är risken för brannskador stor. Men fördelen är att du behöver inte använda en evighet på bara monteringen.

Pepparkaksborgen från 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar