onsdag 17 september 2014

Enkel paj med det du har i kylskåpet

Det här är en enkel paj. Du behöver inte förgrädda pajskalet utan du trycker ut pajskalsdegen i formen och fyller den sedan med fyllet. Pajen kan ätas till lunch, middag eller kvällsmål. Man tar det man har i kylskåpet och fixar till en god paj. Det går bra att anväda rester, t.ex. tacoköttfärs, stekt kyckling eller kokt potatis. Sist hade jag inte tillräckligt med vanlig hushållsost så då använde jag i tillägg parmesanost i fyllningen.


Recept

Botten:

75g smör eller margarin
1½dl riven ost
1 dl vetemjöl

Fyllning (äggstanning+ingredienser):

2 ägg
2dl grädde eller 1½ dl creme fraiche/gräddfil och ½dl mjölk
3dl ost
+
Valfria ingredienser, totalt cirka 100-200g (bara fantasin sätter gränser)

Exempel 1:
100g tärnad skinka
Liten bit hackad purjolök eller annan lök

Exempel 2:
100g tärnad salami
1 liten hackad rödlök
En handfull hackad broccoli

Exempel 3:
100g räkor
1dl hackad dill

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Knåda lätt ihop ingredienserna till pajskalet och tryck ut degen i en pajform. Blanda ihop ingredienserna till fyllningen och häll i pajskalet. Sätt in pajen i ugnen och grädda i 35-40min (tills äggstanningen har stelnat och fått en fin gyllenbrun färg)

Servera gärna med en grön sallad.


Receptet har jag en gång i tiden fått av min mamma som en gång i tiden har antecknat ner det någonstans ifrån ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar