måndag 15 september 2014

Om att laga mat till Aini

Aini har nu under en längre tid ätit en del olika puréer. Nästan all mat som hon äter har jag lagat själv. Undantaget är fruktsmoothierna som vi köper och ger när vi reser eller är på någon aktivitet. Det har inte varit svårt att laga mat till Aini, det är ju bara att koka grönsaker eller frukt och köra det till ett mos i en blender eller med hjälp av stavmixer. Ibland har jag bara varit väldigt trög och inte kommit igång med matlagningen. 

Jag har oftast fryst ner små portioner i iskubsformar och när maten har fryst flyttar jag det över i en plastpåse eller frysburk så att jag kan laga mer puré. I början när Aini bara smakade på puréer var det väldigt bra att vi kunde tina upp en liten portionskub. Det var precis passligt till en smakbit. Efterhand har vi tinat upp fler kuber om gången när hon har börjat äta mer. Nu har vi köpt små burkar som vi kan frysa in en hel portion i som blir behändiga att ta med när vi äter någon annanstans än hemma.

I förra veckan lagade jag för första gången puré med kött till Aini. Men då behövde jag nog recept. Jag hittade denna sida (klick) som bjuder på flera tillsynes bra recept. Vi har prövat "Köttfärs med potatis och grönsaker". Det ser ut som Aini tycker om det eftersom hon alltid äter upp allt när hon blir serverad just det. Den här veckan skal jag laga äppelpuré på härliga norska äpplen och kanske en fruktsmoothie med havregryn.

Ainis stora favoriter hittills är morotspuré, plommonpuré och köttfärs med potatis och grönsaker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar