onsdag 9 december 2015

9 december: Krans



Krans på dörren hör julen till hemma hos oss. I år fick jag dessutom laga en krans till min mamma när vi besökte dem på senhösten. Jag använde mig av en gammal krans som sedan kan användas på nytt eftersom allt fästs med ståltråd som går att klippa bort.

Du behöver:
En kransstomme
Mossa
Annat naturmaterial (bär, kottar, grenar, ris)
Ståltråd
Avbitare

1. Börja med att placera mossa över hela kransstommen, både oppå och lite på sidorna.


2. När kransen är täckt av mossa, vira så runt med ståltråd så att mossa hålls på plats. Kom ihåg att strama till medan du virar runt med ståltråd.

Före ståltråd

Efter ståltråd

3. Pynta så din krans hur du vill. Jag började med att laga små buketter av lingonris som jag fäste med ståltråd lite här och där på kransen.


4. Så fäste jag kottar och nypon i kransen med hjälp av ståltråd. Kotten virade jag rúnt ett varv med ståltråd och i nyponet stack jag bara ståltråden in. Kottarna och nyponen stack jag sen bara in i mossan utan att fästa dem något desto mer. Kom ihåg att sticka in pynten i en uppåt-ner vinkel så att den inte ramlar ur kransen.


5. Häng kransen på dörren.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar