torsdag 10 april 2014

Laxsoppa

Ett annat recept som jag har prövat denna vecka är laxsoppa med asiatiska smaker. Receptet hittade jag i Tara Smak 2/2014. Rätten passar dock bättre som en lunchrätt än som en middagsrätt, enligt mig. Soppan innehåller bara lax och nudlar och det är inte tillräckligt mättande till middag för mig. Om jag gör soppan igen kommer jag att lägga till grönsaker så att vi blir mätta. Receptet är dessutom för fyra personer men jag och Patrick åt upp allt så jag skulle nog inte kalla det för ett recept för två. Om du prövar på detta recpet så var försiktig med den röda currypastan, två matskedar blev alltför starkt för mig och jag tycker om när det bränner.


Laxsoppa med asiatiska smaker
För 4 personer, tid 20 min

600 g lax
1 ½ l hönsbuljong
3 msk röd currypasta
2-3 buntar vårlök (250 g)
2 vitlöksklyftor, finhackade
100 g glas- eller risnudlar
2 msk pressad limesaft + limeklyftor
salt

1. Skär laxen i 1 ½ cm stora bitar. Strö 1 tsk med salt över laxen. Rensa och skär vårlöken i skivor. Koka upp buljongen och tillsätt currypastan. Tillsätt sedan det vita av vårlöken (spara det gröna) och vitlöken. Koka i 10 min utan lock.

2. Ha i nudlarna och låt dem koka efter anvisningarna på paketet. Tillsätt sedan laxen och koka soppan tills den är genomkokt. Tillsätt resten av vårlöken och limesaften. Servera soppan med extra limebåtar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar