onsdag 7 januari 2015

Matplanering - Del 1

Efter ett matinlägg i december diskuterade jag med Sanne om matplanering i kommentarern. Jag fick med en gång en idé om att skriva ett eller flere inlägg om just matplanering här på bloggen.

Jag får ofta en känsla av att andra sliter med matplanering. De går till butiken, ser vad som finns i hyllan och allt slutar med att de äter något till middag som de alltid äter. Jag har under årens lopp blivit bättre och bättre på att matplanera. Vår "metod" funkar bäst för oss just nu men funkar kanske inte för er. Oavsett hoppas jag att ni kan få lite inspiration och tips till hur ni skall till matplaneringen.

Allra först kommer jag att berätta lite om hur vi matplanerar (Del 1). Sedan kommer jag att komma med en lista med tips (Del 2). Till sist kommer jag att dela med mig av något som förhoppningsvis gör matplaneringen lite roligare (Del 3).

Hur gör vi? Vi handlar två gånger i veckan, som oftast på måndag (då handlar vi mat för tisdag till fredag) och fredag (då handlar vi mat för lördag till måndag). Vi har prövat på lite olika dagar och på att handla olika många gånger i veckan, men kommit fram till att detta funkar för oss. Vi handlar i en större matvaruaffär som nästan alltid har det vi söker (ibland behöver jag handla i fiskbutiken eller butiken med utländska matvaror). Vi skriver ALLTID shoppinglista.

Fördelar med att handla få gånger i vecka:

  • Vi måste planera vad vi skall äta till middag
  • Det bli lite impulsshopping och vi sparar pengar istället
  • Vi sparar tid genom att inte handla varje dag

Söndag och torsdag planerar vi vad vi skall äta de kommande dagarna.  Det här tänker vi på när vi matplanerar:

  • Först ser vi vem som skall laga mat vilken dag
  • Så väljer vi rätter vi har lust på 
  • Sedan väljer vi kanske något nytt, ex. ett recept som vi hittat på internet
  • Vi utgår från olika proteiner. Har vi planerat in korv och maletkött så kanske vi lagar kyckling, gris eller fisk de andra dagarna. Så får vi variation. Jag tänker också på att det inte blir pasta tre dagar på rad o.l.
  • Vi skriver inhandlingslista samtidigt som vi matplanerer, då vet vi att vi inte glömmer något.

Vår enkla meny på kylskåpsdörren

Något vi ofta också tänker på, när vi matplanerar, är våra arbetstider. Vi jobbar båda på dagis och börjar och slutar olika tider nästan varje dag. Om vi båda jobbar sent så lagar vi något superenkelt den dagen eller äter rester från föregående dag. Ibland är det väldigt skönt att bara komma hem, sätta en gryta på plattan och äta efter 10 minuter. Grytor och soppor passar utmärkt att laga stora satser av och äta två dagar på rad eller med en dags mellanrum. Ibland fryser jag ner mat så vi har något att äta de där dagarna som bara ingen av oss orkar laga mat.

Jag surfar varje dag på internet och samlar på mig en hel del recept som jag skall pröva på senare. Mitt sista tips för idag är att börja gå in nu och då på en matsajt och börja samla på recept som kan krydda upp er matlagning.

1 kommentar:

  1. Jag fick ett tips en gång om hur man får variation i en matlista, det påminner lite om hur du gör. I veckan ska rymmas: 1 fiskrätt, 1 kötträtt, 1 kycklingrätt, 1 vegetarisk rätt, 1 soppa. Och så två valfria- eller tre, soppan kan ju vara fisksoppa, till exempel.

    SvaraRadera