tisdag 13 januari 2015

Vinterns mustiga soppor och grytor - Kryddig morotssoppa

Den här tiden på året längtar jag efter mustiga grytor och soppor. Det finns inget härligare än att ha varit ute en solig vinterdag och sedan få komma in och äta en rykande het soppa eller gryta. Därför har jag bestämt mig för att tipsa er om mina favoritgrytor och -soppor som vår familj njuter av denna vintern. Det blir både mina egna recept och andras, som jag såklart har provat på.

Här kommer ett recept på morotssoppa. Väldigt enkelt och gott. Passar bra både till middag och lunch. Det blev en tjockare soppa som jag tycker är bra när man vill äta det till middag eller lunch. Om man vill servera soppan som en förrätt så behöver man tillsätt lite mer buljong eller vatten. Men gör det först när du stavmixar soppan så att du får den konsistensen du vill ha.



Kryddig morotssoppa
För 4 personer

2 msk olja
1 rödlök, grovt hackad
4 vitlöksklyftor, grovt hackade
½ röd chili, finhackad
2 msk riven ingefära
1 tsk spiskummin
600 g morötter, i jämnstora bitar
200 g röda linser, avskjöljda
1,2 liter höns- eller grönsaksbuljong
eventuellt lite salt
saften av en ½ lime

(Krutonger och creme fraiche till servering)

1. Förbered grönsakerna och skölj av linserna. Häll i oljan i en kastrull och stek sedan löken på medelvärme i oljan tills löken blir blank och mjuk.

2. Tillsätt vitlök, chili, ingefära och spiskummin. Stek tillsammans med löken i ett par minuter. Tillsätt sedan morötterna och linserna och stek igjen i ett par minuter.

3. Häll på buljongen (det blir vegetariskt om du väljer grönsaksbuljong), koka upp och låt småputtra i 10-20 minuter tills morötterna och linserna är mjuka.

4. Stavmixa soppan till en slät soppa, salta soppan vid behov. Servera med krutonger och en klick creme fraiche.

Originalreceptet hittade jag här(klick) och är på norska. Jag har gjort några små justeringar i receptet så att Aini också kunde äta soppan (lämnade bort cayennen) och saltade inte förutom buljongen som innehöll salt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar