fredag 13 februari 2015

Fastlagsbullar

På söndag är det fastlagssöndag och det betyder fastlagsbullar. Fastlagsbullar är bland det godaste jag vet och jag kunde äta hur många som helst. Som tur är blir det bara under en kort period i året som jag frossar i mig av dessa goda bullar.

Fastlagsbullen till ära så vill jag idag dela med mig av ett bullrecept till er. Jag har prövat många olika bullrecept och det här är det bästa bullrecept jag någonsin provat på. Så nu behöver jag inte leta mer efter det ultimata bullreceptet eftersom jag har hittat det.

Bullar

950-1000g vetemjöl
5 dl mjölk (20-25 grader)
25 g färsk jäst (eller halv påse torrjäst)
150 g strösocker
1 tsk malen kardemumma
0,25-0,5 tsk salt
1 ägg (går att lämna bort om man är allergisk)
150 g smör

1. Lägg alla ingredienser förutom smöret i en bunke. Du behöver inte lösa upp jästen i vätskan utan smula jästen fint i bunken.

2. Knåda degen, bäst resultat får du om du har en köksmaskin med knådkrok som knådar för dig (ca 10 minuter på medelfart). Men det går att knåda för hand, det tar bara lite längre tid och är mer arbete för dig som bakar. Om degen verkar för lös så tillsätter du bara lite mjöl.

3. Knåda sedan in det rumsvarma smöret i små tärningar i degen och så att degen släpper kanterna i bunken (ytterligare 10 minuter på medelfart med maskin).

4. Låt degen jäsa till dubbel storlek, det tar cirka 60-90 minuter.

5. Baka ut bullarna som du vill och stek i mitten av ugnen på 225 grader i 10-12 minuter.


Ett litet tips: Om du blandar hallonsylten i den vispade grädden och trycker ut ett hjärta i locket med en pepparkaksform så får du valentines-fastlagsbullar ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar