torsdag 12 februari 2015

Rosor

Alla hjärtans dag närmar sig (14.2 infaller på lördag om två dagar). Någon av er kommer kanske att baka något sött till någon ni uppskattar väldigt mycket. Här kommer ett tips på enkla rosor av fondant som ni kan pynta era bakverk med. Dessa enkla rosor lagar du på 1-2-3 enkla steg.

1. Kavla ut fondant (använd inte florsocker om du inte måste, annors så fäster sig inte rosbladen i varandra) och tryck ut små cirklar (mina var cirka 2,5 cm i diameter).


2. Lägg cirklarna i en båge. Tryck ihop dem försiktigt i den nedre kanten. Börja rulla i den endan du la den första cirklen och rulla försiktigt medan du följer bågens riktning. Jag använde mig av 6 cirklar till en ros, testa för att se vilket antal  cirklar du behöver för att göra en fin ros.


3. Knip bort en liten bit av fondanten i bottnet och forma försiktigt fondanten så att du får en slät yta i bottnet. Tryck rosen sedan försiktigt mot en slät yta. Ställ rosen på en slät yta och låt torka eller använd dem direkt.


Jag pyntade min födelsedagskaka med rosor i år. Rosorna matchade perfekt den ljusröda hallonmoussen. Jag skall dela med mig av receptet till kakan en annan gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar