måndag 2 februari 2015

Vinterns mustiga soppor och grytor - Lammfrikadeller i tomatsås

Den här tiden på året längtar jag efter mustiga grytor och soppor. Det finns inget härligare än att ha varit ute en solig vinterdag och sedan få komma in och äta en rykande het soppa eller gryta. Därför har jag bestämt mig för att tipsa er om mina favoritgrytor och -soppor som vår familj njuter av denna vintern. Det blir både mina egna recept och andras, som jag såklart har provat på.

Äntligen har det blivit dags för ett nytt recept i min lilla mini recept serie med mustiga grytor och soppor. Den här gången vill jag dela med mig av ett recept på lammfrikadeller (typ köttbullar) i tomatsås. Lammfrikadellerna har en härlig smak av citron och timjam och såsen känns mumsig och mustig. För en barnvänlig variant så skall du salta minimalt. Aini tyckte det var mums med både pasta, sås och frikadeller.

Det tar cirka 40 minuter att tillaga rätten så den passar bra att laga en vardag om man känner för det.



Lammfrikadeller i tomatsås
För 4 personer

Tomatsås

1 gul lök
3 vitlöksklyftor
2 msk olja
500 g passerade eller krossade tomater
1 tsk strösocker
salt
svartpeppar

Frikadeller

0,5 dl vatten
2 msk ströbröd
1 citron
0,5 kruka färsk timjan
1 ägg
400g lammfärs
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Till servering

Ricottaost
4 port kokt bandpasta eller penne

1. Sås. Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs all lök på svag värme i olja i en vid, rymlig kastrull ca 3 minuter. Tillsätt tomater och socker. Smaksätt med salt och peppar. Låt koka ihop på svag värme i ca 15 minuter.

2. Frikadeller. Blanda vatten med ströbröd och låt svälla någon minut.

3. Finriv skalet av citronen och hacka timjanen

4. Blanda ströbrödsblandningen med citronskal, timjan, ägg och färs. Krydda med salt och peppar. Rulla till små bollar.

5. Koka pasta enligt anvisningarna på förpackningen.

6. Lägg frikadellerna i tomatsåsen och låt dem sjuda 3-4 minuter eller tills det är genomkokta (mina blev genomkokta efter ca. 6 minuter). Skaka kastrullen då och då.

7. Servera med pasta och klickar av ricotta.

Receptet hittade jag här(klick).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar