måndag 9 februari 2015

Vinterns mustiga soppor och grytor - Majssoppa + bröd

Den här tiden på året längtar jag efter mustiga grytor och soppor. Det finns inget härligare än att ha varit ute en solig vinterdag och sedan få komma in och äta en rykande het soppa eller gryta. Därför har jag bestämt mig för att tipsa er om mina favoritgrytor och -soppor som vår familj njuter av denna vintern. Det blir både mina egna recept och andras, som jag såklart har provat på.

Idag bjuder jag på ett recept på majssoppa med majsbröd. God soppa med lite hetta och nybakat bröd slår aldrig fel, enligt mig. Om du lagar både bröd och soppa kan du räkna med att det tar cirka 40 minuter att tillbereda. För en vegetarisk variant så byter du ut hönsbuljongen mot grönsaksbuljong.



Majsbröd
4 portioner

2 dl majsmjöl
2 dl vetemjöl
2 msk socker
0,5 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 dl mjölk
2 st ägg

1. Blanda ihop de torra ingredienserna.

2. Vispa ihop ägg och mjölk tills det blir lite skummigt. Rör ner det våta i det torra och överarbeta inte smeten.

3. Häll smeten i en smord och bröad springform (form med borttagbara kanter) med bakplåtspapper i bottnet. Grädda brödet på 200 grader i 15 minuter. Min form var ganska vid så brödet var färdigt redan efter 15 minuter (dessutom har jag en väldigt varm ugn). Brödet skall bli gyllene ovanpå och släppa loss från kanterna.

Medan brödet är i ugnen börjar du laga soppan.


Majssoppa
4 portioner

0,25 röd chili, urkärnad och finhackad
2 st vitlöksklyftor, finhackade
1 stor gul lök, finhackad
rapsolja
1 burk majskorn (300g)
4 dl hönsbuljong
1 burk kokosmjölk
salt
svartpeppar

1. Hetta upp rapsolja i en stekpanna och fräs vitlök och lök mjuka.

2. Tillsätt majs och chili och låt fräsa på hög värme i ett par minuter under omrörning.

3. Häll buljongen och grönsakerna i en kastrull och koka upp. Låt sjuda i 10 minuter.

4. Mixa soppan slät med en stavmixer eller i en blender.

5. Tillsätt kokosmjölk och koka upp på nytt.

6. Smaka av med salt och peppar. Servera tillsammans med brödet.


Orginalrecept:

Majsbröd (klick)

Majssoppa (klick)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar