onsdag 11 februari 2015

Vinterns mustiga soppor och grytor - Currygryta

Den här tiden på året längtar jag efter mustiga grytor och soppor. Det finns inget härligare än att ha varit ute en solig vinterdag och sedan få komma in och äta en rykande het soppa eller gryta. Därför har jag bestämt mig för att tipsa er om mina favoritgrytor och -soppor som vår familj njuter av denna vintern. Det blir både mina egna recept och andras, som jag såklart har provat på.

Idag vill jag tipsa er om ett recept på en härligt kryddig, kyckling currygryta. I det här receptet lagar du en egen currypasta men det går att köpa färdig på butiken om man har ont om tid.



Currygryta
4 portioner, 30-40 minuter

500 g kycklingfilé
1 gul lök
3 msk neutral olja
1 burk kokosmjölk
2 msk grädde eller vatten

Curryblandning:
2 st vitlöksklyftor
1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
0,5 röd chili
1 tsk paprikapulver
2 tsk gurkmeja
0,5 tsk salt
2 msk neutral olja
1 msk citronsaft
1 liten bunt färsk koriander
1,5 tsk malen spiskummin
1,5 tsk malen koriander

1. Dela kycklingfiléerna i grova bitar. Skala och skiva löken.

2. Gör curryblandningen: Skala vitlök och ingefära som du skär i groa bitar. Dela chili och skrapa bort frön, skär sedan i grova bitar. Lägg så alla ingredienser för curryblandningen i en mixer (alternativt lägger du dem i en skål som du kan stavmixa i). Kör till en slät konsistens.

3. Hetta upp olja i en gryta. Fräs allt eller hälften av curryblandningen (beroende på hur stark gryta du vill göra) i några minuter. Tillsätt kycklig och lök och stek i cirka 2-3 minuter. Rör i grytan under tiden. Tillsätt kokosmjölk och grädde eller vatten. Koka samman i cirka 10-20 minuter utan lock.

4. Servera med kokt ris.

Orginal receptet hittade jag här(klick).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar