måndag 13 december 2010

13 December

(Bilden är googlad)

Santa lucia, byxorna klia, e mig en tia, så slutar de klia.... och så vidare. Det är alltså Lucia dagen idag. Jag har faktiskt inte sett en endaste lucia idag och tror inte jag kommer att se någon alls i år. Eftersom jag inte skall på någon julfest eller så där hon kan dyka upp.

Jag har varit lucia två gånger skulle jag säga. En gång i förskolan och den andra gången i årskurs 4 i lågstadiet, då var det klassen som röstade fram vem som skulle vara lucia. Det stod mellan mig och en annan tjej (som också var blond, då skulle alltid lucia vara blond. Vi var allt som allt tre flickor i klassen så det var ju inte många att välja mellan heller :P Men eftersom vi var tillsammans med årskurs tre i samma klassrum så fick de också vara med och rösta, det skillde väl till sist med en eller två röster tror jag :D jag fick alla pojkars röster och hon andra alla flickors röster, vilken konstig fördelning. Nå, det var en tid man kan säga som jag inte var en så populär tjej, inte för att jag är det nu heller.

I alla fall fick jag vara lucia det året på lågstadiets julfest. Den julfesten var annorlunda från andra på grund av att den ordnades i sklans matsal, inte på kommunalgården som den brukade. Så vi hade en låg fjuttig scen som vår slöjdlärare snickrade ihop tror jag. Haha, vad man kommer ihåg alltså.

I Korpo är det dessutom tradition att de flickor som går i åttonde klassen deltar i ett luciaval och någon blir då vald till Korpos lucia. Eftersom vi var endast tre var de inte många nu heller att välja mellan. Men den här gången var det den brunhåriga flickan som fick vara lucia :) Hon var väldigt fin som lucia kommer jag ihåg och det var kul att lussa för alla gamla och unga det året. :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar