tisdag 7 december 2010

6 December


Här kommer den 6 December, en dag försent. Kom hem från tallinn i natt oc har inte haft tillgång till internet. men jag bstämde mig för att skriva om de dagarna jag missade ändå ppå grund av min vistelse där. :)

För dem som inte vet är faktiskt den 6 december Finlands självständighetsdag. Självständighet, vad innebär det? Hur skule det vara om vi skulle vara under svenskt eller ryskt styre? Säkert väldigt annorlunda.

För mig har alltid självständighet varit självklart. Undrar hur min gammelmormor tänker. Hon är född i 1917 (det året Finland blev självständigt).
Tycker hon också det är en självklarhet eller inte? Sälvständighet är en fin sak för mig. Det gör mig lite stolt ibland. Det är inte alla som får känna den känslan. Alla har det inte lika bra eller lika dåligt, hur man nu ser på det.

Självständighet firas i Finland på ett visst sett. Inget pompa och stoj precis. men en fin fest på Presidentens slott som då följs av de flesta fin.ländare på kvällen via tv:n. Det är visst de mesta sedda programmet i Finland, om jag kommer ihåg rätt. Så kommer ju alltid Tuntematon sotilas på tv denna dag (film, Okänd soldat). I vår familj har vi oftast haft pepparkaksbak denna helgdag. Men det senaste åren har det varierat.


Jag vill alla önska er en trevlig självständighetsdag i efterskott! :) Hoppas ni alla tände två stycken blå-vita ljus i era fönster dagen till ära!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar