måndag 20 december 2010

20 December

Det kom en vinst i julkalendern idag, jag blev hela 5 euro rikare. :)

Idag har jag varit bland annat efter en gran med pappa. Det brukar vara traditionen nu för tiden att vi väljer en gran, sågar ner den och hämtar hem den. Det är oftast vi som pyntar den också. Vi har så länge jag kan komma ihåg varit efter gran i skogarna här runt omkring vårt hus men i början var det nog en aktivitet som innvolvera hela familjen. Men på senare år har det blivit min och pappas grej. Oftast har pappa set en gran i förväg så där i förbi farten eller så går vi till fammo och faffa och frågar dem om det har sett någon gran som passar vår familj (vi har nämligen olika smak gällande gran och ibland ser fammo och faffa en gran som passar vår smak bättre än deras).

Alla har sina egna gran traditioner. Någon köper, någon söker i skogen. Den ena tar in den idigt i december, den ena tar den in dagen före julafton och den tredje tar den först in på julafton. Vi hör till den sistnämnda gruppen. Det är en ganska stark tradition hos oss, granen tas in på julaftons förmiddagen och pyntas sedan. Enligt mig är det pappa som skall lägga ljusen för han kan det bäst tycker jag ;). Kanske för att han alltid gör det? Sedan pyntas den med glitterband, bollar och tomtar och änglar och annat småpynt som vi samlat på oss under årens lopp. men inteallt pynt kommer varje år upp i granen, då blir det för mycket. En traditon som vi har är att katten skall få ha sin egen julgranskula, så det läggs en kula särskilt långt ner på granen oc nu när vi har två katter får båda varsin kula. Granen står alltid hos oss brevid den öppna spisen och fylls under dagens lopp undertill med alla årets julklappar. Där får den sedan stå till 20 dagen. 20 dag á Knut, då skall julen ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar