fredag 3 december 2010

4 december

Jag tänkte prata lite om julkalendrar idag och imorgon. Idag tänkte jag fokusera mer på mina egna barndomsminne och så. :) Så får vi se vad det blir imorgon då!

Det första minne jag har från min barndom gällande julkalendrar, är då min mamma hade åt oss, jag och min bror, en sådan kalender som var av säckväv med en massa påsar på som innehåll något roligt varje dag. Jag kommer ihåg att vi fick russin, så kanske den var fylld bara med det, men jag vet inte. Alla minnen är inte så starka. jag kommer ihåg att den hängde på väggen mellan min och wc dörren. Det var så kul på något sätt, annorlunda i jämförelse med tidigare jular. Jag tror vi hade den bara ett år, men jag vet inte. kanske det inte var lika kul andra jular och de minnen har glömts bort. :)

Annars när jag tänker på julkalendrar så är de traditionella papperjulkalendrarna. Vi hada alltid en från den lokala banken, för min mamma jobbade där på den tiden. Såklart fick alla dagisbarn en sådan men vi fick dem även efter dagisperioden. Såklart hade vi även varje år en chokladkalender. Det var säkert sådanan som kostar ungefär en euro som man kan finna lite överallt. men oavsett var det viktigt och värdefullt. Man fick ju en per dag. Min bror var ofta väldigt otålmodig å han öppnade väl nån chokladlucka för tidigt, men i smyg. Säkert blev han fast nån gång också. Ett par år hade vi också kalendrar till sveriges tv 1 julkalender. Det gick inte på den tiden att få tag på här i våra trakter i Finland (men jag har sett av dem i Österbotten nuförtiden) men eftersom mamma åkteför att julshoppa till Stockholm några år med sin arbetskamrat så fick vi också uppleva denna raritet i några år.

Nuförtiden har jag oftast en kalender bara, och det är en lott kalender. Den får vi som lilla juls present av mamma. Alla i familjen får en egen lott att skrapa enda fram till jul. Jag tror jag har vunnit fem euro en gång. Men annors har de nog inga varit framgång. :P Något år har jag haft scouternas julkalender också, för jag tycker den är så fin och är absolut värd sina pengar. men det är inte varje år man träffar på en scout som säljer sådana.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar