söndag 1 mars 2015

Vinterns mustiga soppor och grytor - Boeuf bourguignon

Den här tiden på året längtar jag efter mustiga grytor och soppor. Det finns inget härligare än att ha varit ute en solig vinterdag och sedan få komma in och äta en rykande het soppa eller gryta. Därför har jag bestämt mig för att tipsa er om mina favoritgrytor och -soppor som vår familj njuter av denna vintern. Det blir både mina egna recept och andras, som jag såklart har provat på.

Förra helgen prövade jag äntligen på receptet på boeuf bourguignon, en fransk köttgryta. Det blev väldigt gott och jag kommer absolut laga den på nytt, så gott var det. 


Boeuf borguignon
För 4 personer

900 g högrev (eller annat grytkött), skuret upp i stora tärningar
2 tsk olivolja
150 g rökt sidfläsk, skuret upp i små tärningar
1 stor morot, skalad ovh skivad
1 stor lök, skalad och skivad
3 klyftor vitlök, skalade och fint hackade
2 msk mjöl
500 ml rött vin
300 ml köttbuljong
1 lagerblad
1 msk tomatpuré
Salt och svartpeppar
18 pärllökar, skalade
300 g champinjoner
1 kruka persilja

1. Stek köttet i en stor gryta med olja så att de får färg runt om, låt sedan vila på en tallrik. För att få fin färg på allt kött, stek i omgångar,

2. Fortsätt med att steka tärnat sidfläsk gyllene i samma gryta. Lyft ur sidfläsket och låt vila med köttet.

3. Tillsätt morot och lök och stek grönsakerna i ca 6 minuter tills löken har mjuknat. Rör ned vitlök, och lägg sedan tillbaka kött och sidfläsk i den stora grytan. Tillsätt mjölet och blanda väl.

4. Låt steka i ca 4 minuter, rör om då och då.

5. Häll i vinet, köttbuljongen och lagerblad, tillsätt tomatpurén och rör om. Krydda med salt och svartpeppar. Låt sedan grytan sjuda på spisen med lock i ca 3 timmar eller i ugnen med lock i ca 3 timmar på 150 grader. Maten skall lagas långsamt tills vätskan har reducerats till hälften och köttet är otroligt mört när du tar det med en gaffel.

5. Cirka 20 minuter för servering, stek pärllök och svamp över en medelhög värme i cirka 6 minuter tills de är mjuka. Lägg dem i grytan 10 minuter före slutet av koktiden.

6. Servera med krämig potatismos och färskhackad persilja på toppen.

Receptet hittade jag här (klick).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar