fredag 20 januari 2012

Ingefärakyckling med nudlar

Ikväll åt vi ingefärkyckling med risnudlar och gott var det. Det är super kul med alla dessa nya maträtter som jag prövar ut och dessutom är det ganska enkla recept. I näste vecka tror jag det blir en mer indisk variant istället för något thailändskt.



Receptet (för 4 personer)

2 msk vegetabilisk olja 
1 skivad lök
2 finhackade vitlöksklyftor
5 cm färsk ingefärarot, skalad och tunt skivad
2 morötter, skalade och tunt skivade
4 kycklingfileer, skurna till tärningar
3 dl hönsbuljong
4 msk thailändsk soyasås
225 g bambuskott på burk, sköljda och avrunna
75 g flata risnudlar
4 vårlökar, skurna, till pynt
4 msk koriander, skuret, till pynt

1. Gör allt färdigt och värm sedan upp oljan i en wook/stekpanna. Tillsätt löken, vitlöken, ingefäran och morötterna. Stek under omrörning i 1-2 minuter tills ingredienserna är mjuka. Tillsätt kycklingen och stek allt under omrörning i 3-4 minuter, tills kycklintärningarna är genomstekta och lätt bruna.

2. Tillsätt hönsbuljongen, soyasåsen och bambuskotten. Låt allt småkoka i 2-3 minuter. Koka risnudlarna i 6-8 minuter. Lägg upp, pynta med vårlök och koriander och servera.

Det går väldigt fort att göra rätten, det går bara lite tid till att först skära upp allt. Vilket lönar sig eftrersom det går ganska raskt när du steker kycklingen och kokar nudlarna. Idag var jag extra glad över att jag lyckades så bra med att lägga upp rätten också :) 

3 kommentarer:

  1. Jag har btw bestämt mig att det blir asiatisk mat till min födelsedags"fest" och såklart något sött till efterrätt :) Jag skall nog laga upp en meny till er så ni kan se vad jag riktigt kommer att koka ihop :)

    SvaraRadera
  2. Det var en riktig höjdare (även om jag säger det själv) :)

    SvaraRadera