söndag 12 januari 2014

Saftiga morotssemlor

Den här veckan har jag bakat en hel del då jag har varit ensam hemma om dagarna. Jag har bakat semlor, morotssemlor, bröd och bullar. Det var första gången jag bakade morotssemlor. De blev väldigt saftiga! Här hittar du receptet.

Morotssemlor

För er som inte behärkar finska så kommer en översättning här:

Morotssemlor

5 dl mjölk
50 g jäst
2 tsk salt
½ dl olja
½ dl sirap
3 dl riven morot
11-13 dl jästbrödsmjöl

Värm mjölken till 37 grader och smula ner jästen i mjölken. Tillsätt salt, olja, sirap och den rivna moroten. Blanda i mjöl, lite om gången. Man kan byta ut mjölet mot något annat mjöl om man vill. Jag använde mig av vetemjöl och havrekli. Knåda till en slät deg. Låt jäsa under duk (ca. 30 min.). Baka ut semlor av degen, receptet säger 25 st, jag tycker om stora semlor så jag gjorde 16 st. Låt semlorna jäsa på plåten. Stek i ugnen på 225 grader i 10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar