torsdag 19 december 2013

19 december


Denna jul bestämde jag mig för att baka någonting riktigt norskt, nämligen kransekakestänger. Det är ett mandelkex som är en lättare variant av den traditionella kransekakan. 

Kransekake (Bild lånad från Google)
På söndagen satte jag igång att baka. jag valde att göra degen från början (de flesta köper den färdig på butiken. Jag var optimistisk och tänkte det här kan bara grå bra. Så jag följde receptet och till slut hade jag tre plåtar med stänger. Den första plåten brände jag (kexen var kolsvarta) eftersom jag missade att äggklockan ringde. Den andra och tredje plåten blev heller inte lyckade. Stängerna var efter sin tid i ugnen flata istället för fina stänger.

Summa sumarium, jag intalar mig själv att jag har skapat en ny sorts kex, nämligen mandelflarn. Jag doppade ena änden av kexen i choklad för att göra dem extra goda och kommer nog att äta kakburken tom. Så kan det gå! Varför jag inte fick till dessa kex tror jag beror på att jag hade för mycket äggvita i och därför blev degen helt enkelt för lös. Bättre lycka till nästa år!

Receptet på kransekakestänger hittar du här.

Mandelflarn doppade i choklad 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar