söndag 7 september 2014

Månadens fyra - U

Jag fick lust att dela med mig av något annat här på bloggen än en massa mat och bakverk. Tankarna förde mig till ett inlägg jag skrev i mars (inlägget hittar du här). En bloggutmaning som går ut på att skriva om fyra olika saker som börjar på en viss bokstav. lilla.u och Rackarungar publicerar varje månad en ny bokstav och nya ord, och deras egna tolkningar av orden. Alla som vill kan delta i utmaningen.

Septembers bokstav är U - Uggla, Uppföljare, Utekväll och Uppskattning.


Uggla - Eftersom jag inte äger någon uggla så var det första jag tänkte på Magnus Uggla istället. Jag hörde för första gången om Magnus Uggla i högstadiet då en klasskompis lyssnade till "Kung i baren". Själv har jag lyssnat väldigt lite på hans musik men då och då har jag fastnat för några av hans låtar. Jag följde med säsong 3 av "Så mycket bättre" på Sveriges TV4 där han medverkade och gjorde bland annat en tolkning av "Living in America" av The Sounds.

Uppföljare - Under sommaren började jag läsa böcker igen efter en väääldigt lång paus. Jag läste bland annat Sylvia Days serie Crossfire som hittills består av tre böcker. Nu väntar jag på den fjärde boken i serien, som kommer ut i november.

Utekväll - Jag kommer att leva länge på minnet av alla de långa, ljusa och varma sommernätterna som vi tillbringade ute på vår nybyggda balkong i sommar. Det var första gången jag upplevde att det gick att sitta ute om sommarkvällarna, utan att frysa, sedan jag flyttade hit för tre år sedan. 

Uppskattning - Snart lider mammaledigheten mot sitt slut. Jag påminner mig själv om att jag behöver uppskatta varje liten sekund som jag har kvar av ledigheten före jag börjar jobba igen. Aini lär sig nya saker hela tiden och det är så roligt att vara hemma. Oavsett om dagarna känns långa och tunga ibland. Hon är en liten solstråle som absolut förgyller våra liv. Att börja jobba igen efter nästan ett års paus kommer att båda bli roligt men sorgligt på samma gång.

2 kommentarer:

  1. Jag började också att lyssna på Uggla i tonåren, men eftersom jag är lite äldre än du var det inte Kung i baren jag hörde utan de låtarna som fanns på skivorna Välkommen till folkhemmet och Den döende dandyn. Kolla in de skivorna vet ja'!
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnus_Uggla
    Härligt att vara mammaledig! Det var den bästa tiden i mitt liv, förutom när jag var barn själv. :-) Ha det så bra! / Nilla

    SvaraRadera