måndag 8 september 2014

Till frukost eller som mellanmål: Kall havregrynsgröt

Jag är ständigt på jakt efter mellanmålstips för tillfället. Jag behöver variation i mina måltider. Jag klarar inte av att äta smörgåsar till frukost, lunch och kvällsmål, dag ut och dag in. Jag stötte på ett recept på kall havregrynsgröt på Trines matblogg och bestämde mig genast för att testa det när jag fick möjlighet. Jag skulle gärna koka havregrynsgröt men just nu så går det inte alltid om mornarna.

Det var väldigt enkelt att laga och föll i min smak. Det var lite mystiskt för mig till en början när den var kall men när jag blev van med tanken så smakade det gott. En ny variant på den klassiska havregrynsgröten helt enkelt. Jag kan tänka mig att detta skulle funka väldigt bra i en hektisk småbarnsfamiljs vardag, sålänge barnen tycker om det såklart.

Jag valde blåbärssylt till min gröt. Dessutom tillsatte jag en gnutta salt före servering. Det går att lägga på det som faller en själv i smak, t.ex. rivet äppel, sylt eller färska bär tillsammans med lite hackade nötter.

Kall havregrynsgröt #Trinesmatblogg
Recept

3 dl stora havregryn
2 dl mjölk
1 dl naturell yoghurt
1-2 tsk flytande honung

Blanda alla ingredienser (i en glasburk med lock eller en plastburk med lock). Sätt på locket och ställ i kylskåpet i 5 timmar eller över natten.

(Receptet är taget från trinesmatblogg.no)

Jag har förstått att vid vissa fall kan glutenintoleranta äta havre så då passar denna rätt även för dem. Vätskan i receptet kan också bytas ut mot mjölkfria produkter, t.ex. soyadryck eller annan liknande dryck eller äppeljuice som i detta recept (klick).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar