söndag 12 december 2010

12 December

Tänkte börja posta bara ett tomt inlägg, men det är väl lite tråkigt :)

Idag tänkte jag prata om himlar, och nej det är inte en himmel blå utan den som man hänger från taket gjord i sädesstrån. Detta är kanske mer en finsk tradition än finlandssvensk. Men jag läste någonstans att den också har historia i Sverige. Oavsett var det svårt att finna någon dirket fakta om varifrån den härstammar egentligen. Men här i Finland är den ofta en krona av strå som pryder hemmen i juletiden.

Jag gick en gång en kurs där man kunde göra himlar. Även lite annorlunda varianter. Jag gjorde ett tredimisionellt hjärta som aldrig ännu i denna dag har blivit färdig. Kanske den ännu finns kvar i skrubben hemma hos mamma och pappa. Kanske jag kunde fullföra den i år. Det återstår att se, jag kan alltid meddela om det här på bloggen om så sker. Det är iallafall löjligt lite kvar på den vet jag :P Npgra år efter kursen gjorde jag en enkel och stor stjärna i med himmelprincipen men när det bled dags för flytt måste jag kasta den eftersom det inte fanns något säkert sätt att transportera den.


Här kommer två bilder på himlar. Den första väldigt traditionell, iallafall i mina ögon. Den andra enkel men fin.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar