måndag 20 december 2010

22 December

Traditioner, vad är det egenligen? Saker som sker under en viss tidpunkt på ett visst sätt. Det är min definition på ordet tradition. För någon annan är det något annat.

Alla har sina traditioner särskilt nu i juletider. jag har delat med mig av vår familjs julgrans tradition härom dagen och började fundera vilka andra traditioner vi har på julafton. Här är några:

1. Julfreden utlyses i Åbo klockan 12.oo på tv, då tänds det oftast ett ljus.
2. Julbastu på förmiddagen
3. Mat cirka 16.00 vilket betyder att vi inte ser på Kalle Ankas Jul
4. Karl Bertil Jonsons Jul på tv

Det är kanske de fyra sakerna som sker varje år, som vi gör på ett visst sätt på en viss tipunkt. Det är alla de sakerna som också gör att det blir jul i kombination med alla de människor som ärrunt omkring. Det är inte om att det är snö på marken utan det handlar om små saker som gör att i alla fall jag känner mig hemma och att det är jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar