onsdag 5 januari 2011

Iittala

Jag måste säga att jag är en stor beundrare av finsk design i form av glas och porslin och tyg såklart. Vi har haft och har ännu väldigt begåvade designers. Idag har jag surfat runt på internet i jakt på glas från Iittala och porslin från Arabia. Marimekko tyg har jag redan haft i ett inlägg våren 2010. Så idag blir det glas och en annan dag porslin.

Först lite klassiskt av Alvar Aalto. En dag skall jag äga en sådan stor vas.
Men vi skall inte glömma hans fru Aino Aalto. Jag äger själv redan glas, vas och kanna från denna underbara serie.
Senaste tiden har jag mer och mer börjat tycka om denna äldre Iittala serie "Kastehelmi" som idag bara finns att köpa som second hand. Såg faktiskt ett precis likadant kakfat på ett loppis i sommar och ångrar lite att jag inte köpte det.
Till sist en nyare variant från iittala. Underbara höga vinglas som min mamma har i sitt eget skåp där hemma.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar