söndag 18 januari 2015

Matplanering del 2

I andra delen av mina matplaneringstips så delar jag med mig av min topp 10 lista. Jag delar med mig av mina 10 bästa tips till en fungerande matplanering.

Topp 10 Matplanering

1. Skriv meny för en vecka om gången. Välj en fast dag då ni matplanerar. Alla som skall laga mat skall planera tillsammans, det är bäst om den som lagar mat en speciell dag är med och bestämmer vad den skall laga just den dagen. Större barn kan önska maträtter och ungdomar kan laga enkla rätter och på det sättet kan familjens alla medlemmar bidra i matplaneringen/matlagningen.

2. Se på hur er vecka ser ut. Arbetar ni sent eller händer det annat efter arbetstid? Dagar det är lite tid för matlagning är det skönt att laga mat som blir färdigt fort med lite arbetsinsats. Eller ta något ur frysen som bara behöver värmas. Ett tredje alternativ är att äta rester från en annan dag.

3. Laga dubbelt upp. När man har god tid en dag är det väldigt smart att laga dubbelt upp med mat. Då kan ni frysa ner en middag eller äta rester en annan dag. (Rått kött som har varit fryst ner kan frysas ner igen efter att det har blivit tillagat.)

4. Välj olika proteiner för varje dag. Tänk på att det blir olika sorters proteiner varje dag, så att ni slipper äta korv ter dagar på rad. Kanske det blir att se ut så här: Fisk - Korv - Kyckling - Köttförs - Fisk - Gris - Vegetariskt. Variera också mellan potatis, pasta och ris.

5. Skriv alltid handlingslista. När ni vet vad ni skall laga för mat så gäller det också att alla ingredienser finns hemma när ni behöver dem. Med lista i handen i butiken blir inget glömt.

6. Testa nya recept. Testa nya recept några gånger i månaden. Sätt dig en målsätting om att du skall testa två nya recept i månaden. Om du blir riktigt inspirerad så kan du öka antalet recept per månad efterhand. Testa alltid recept när du har god tid, ex. en dag du slutar tidigt eller under veckoslutet.

7. Skriv en lista på alla maträtter du/ni lagar. En lista på maträtter kan underlätta vid matplanering. Där kan ni se alla rätter ni kan laga och om ni kryssar för varje gång ni lagar en viss rätt så ser ni också att det blir en varation i vad ni äter. När ni prövar nya recept som ni vill laga igen tillför ni dem bara i listan.

8. Börja följa en veckomeny. Tips på veckomenyer finns idag på bland annat matsajter, matbloggar och veckotidningar. Det som är väldigt bra med dessa veckomenyer är att recepten är anpassade efter om det är vardag eller helg. Det betyder bland annat att maträtterna som är planerade för vardagen är oftast väldigt enkla och tar inte alltför lång tid att tillbereda. Veckomenyer hittar du till exempel på: Mitt kök (sv) eller Trines matblogg.

9. Sök efter matinspiration. Har du tid och inspiration så sök efter matinspiration på nätet, i tidningar, genom matlagningsprogram på tv eller i kokböcker (låna på biblioteket). Inspiration kommer sällan när du saknar den. Sök hellre efter den själv. Idag finns den information du behöver och vill ha väldigt tillgängligt. Jag besöker recept.nu varje dag för att se om de har lagt ut nya eller gamla recept på deras huvudsida. Jag ser gärna på matlagningsprogram på tv och läser kokböcker och mattidningar. På det sättet håller jag min matinspiration uppe hela tiden. Bloggen fungerar också som en inspiration till att pröva på nya recept som jag sedan kan dela med mig av till er.

10. Alla som kan laga mat skall laga mat. Jag är av den åsikten att de som kan laga mat i ett hushåll skall bidra till matlagningen varje vecka, gammal som ung. När jag och Patrick flyttade ihop för 3,5 år sedan var det oftast jag som lagade mat. Men Patrick lagade kanske mat 1-2 gånger i veckan. Han har efterhand blivit bättre på att laga mat och utökat sina matlagningstalanger. Det betyder att han lagar mat 3-4 gånger i veckan i dagens läge. Ibland lagar jag oftare mat än han och det beror nog mer på att jag absolut vill laga mer mat för att hinna pröva på nya recept. Jag vet att det finns hushåll där man delar på hemsysslorna på ett annat sätt, ex. en lagar mat och den andra tvättar kläder. Fungerar det bäst för er och ni båda är nöjd så skall ni så klart fortsätta så.

Det var min topp 10 lista. Förhoppningsvis har ni fått tips som är nyttiga för er! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar