lördag 17 januari 2015

Vinterns mustiga soppor och grytor - Gulasch

Den här tiden på året längtar jag efter mustiga grytor och soppor. Det finns inget härligare än att ha varit ute en solig vinterdag och sedan få komma in och äta en rykande het soppa eller gryta. Därför har jag bestämt mig för att tipsa er om mina favoritgrytor och -soppor som vår familj njuter av denna vintern. Det blir både mina egna recept och andras, som jag såklart har provat på.

Vi hade älgkött i frysen och det fick bli ungersk gulsch. Jag hade missat att paprikapulvret var nästan slut här hemma så det blev en mild paprikasmak och inte så härligt röd gryta som det skall vara.


Ungersk gulsch
För 4 personer

1 kg älg- eller nötkött som passar till långkok ex. högrev
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
3/4 dl paprikapulver
1 liter köttbuljong
smör att steka i
salt och malen vitpeppar

1. Skala och finhacka löken, tärna köttet i 2 x 2cm stora tärningar och skala och pressa vitlöken.

2. Krydda köttet med salt och peppar och bryn det runt om i en stekpanna med smör. Lägg över köttet i en gryta när det fått fin färg. Fräs lök, vitlök och tomatpuré i stekpannan med lite smör. Lägg över det i grytan. pudra över paprikapulver och rör runt. 

3. Häll i lite buljong i stekpannan och häll det sedan över köttet, då tar du till vara alla goda smaker från stekningen. Slå på resten av buljongen över köttet och låt koka på svag värme tills köttet är mört. Smaka av såsen. Krydda med mer salt och peppar vid behov.

4. Servera med kokt ris och sallad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar