torsdag 22 januari 2015

Vinterns mustiga soppor och grytor - Texas Chili

Den här tiden på året längtar jag efter mustiga grytor och soppor. Det finns inget härligare än att ha varit ute en solig vinterdag och sedan få komma in och äta en rykande het soppa eller gryta. Därför har jag bestämt mig för att tipsa er om mina favoritgrytor och -soppor som vår familj njuter av denna vintern. Det blir både mina egna recept och andras, som jag såklart har provat på.

Till helgen passar det ju utmärkt med ett långkok. Jag lyckades faktiskt bränna min första chili så den hamnade i roskis, den dagen blev det take away istället. Men på andra försöket lyckades jag med chilin och vi fick njuta av den till middag. Vätskan kokar ur ganska snabbt så det gäller att hålla koll på grytan som puttrar på spisen. Servera med bröd, guacamole och gräddfil.

Texas Chili

Texas Chili
För 4 personer

2 gula lökar, grovt hackade
4 vitlöksklyftor, skivade
1-2 röda chilin, skivade med kärnor 
2 tsk malen spiskummin
2 tsk malen koriander
1 tsk rökt paprika
1 tsk torkad oregano
1 tsk torkade fänkålsfrön
1 lagerblad
2 msk tomatpuré
3 dl kalvfond (utspädd från koncentrat)
5 dl mörkt öl
salt
olja till stekning
800 g högrev i tärningar
vatten

1. Ta en bra stor gryta och bryn köttet i olja tills det har en fin yta runt om.

2. Tillsätt lök, färsk chili, kryddor och tomatpuré.

3. Stek ytterligare någon minut och täck köttet med kalvfond, öl och vatten vid behov.

4. Koka din chili på medelvärme i ca 3 timmar eller tills köttet kokat sönder helt utan lock. Slå eventuellt på mer vatten så chilin inte kokar torrt.

5. Smaka av med salt.

Receptet hittad jag här (klick).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar