torsdag 29 januari 2015

Middagstips: Calzone med smak av taco

Funderar du ännu på vad ni ska äta imorgon på fredag? Då kan jag kanske hjälpa dig med det. Idag tipsar jag om ett recept på Calzone, som är en sorts pizza som man viker ihop.

Jag testade det här receptet och det blev lite torrt tyckte jag så om man vill ha en saftig variant gäller det att inte koka ihop köttfärssåsen alltför mycket.

Jag gjorde fyra calzones av det här receptet och jag tycker att det är tillräckligt med mat för 2-3 vuxna. För en norsk version av receptet så scrollar du längst ner på inlägget och klickar dig in där jag länkat till orginalreceptet.



Calzone med smak av taco

1 ägg (till pensing)

Deg

3 dl vatten
25 g jäst
2 msk olja
0,5 tsk salt
7 dl vetemjöl

Fyllning

2 tsk chilipulver
1 tsk lökpulver
1,5 msk paprikapulver
2 tsk spiskummin
2 tsk oregano
2 tsk salt
2 tsk svartpeppar
(för en lättare variant byter du ut ovanstående kryddor mot en påse tacokrydda)

4 msk olja
2 vitlöksklyftor
400g köttfärs
2 msk tomatpuré
2 dl vatten
ost (till fyllningen och som topping)

1. Degen. Lös upp jästen i rumstempererat vatten. Blanda i resten av ingredienserna och knåda till en blank och smidig deg. Låt jäsa till dubbel storlek (ca. 30-40 minuter).

2. Fyllningen. Rosta de torra kryddorna eller den färdiga tacokryddan i en torr stekpanna i en minut. Häll på olja och pressa vitlöksklyftorna och tillsätt i stekpannan. Tillsätt sedan köttfärsen och bryn tillsammans med kryddorna. Tillsätt tomatpuré och stek i några minuter. Häll på vatten och låt koka ihop till en tjock sås.

3. Dela degen i fyra delar och kavla ut till fyra, runda, ca 0,5-1 cm tjocka pizzor. Fördela fyllningen på pizzorna (en hög på ena sidan av varje pizza). Lägg på en liten handful ost och vik sedan ihop till en calzone. Tryck till kanterna så att fyllningen inte rinner ut under bakningen i ugnen.

4, Pensla med ett uppvispat ägg. Strö lite ost på varje calzone. Grädda på 225 grader i mitten av ugnen i 12-14 minuter. Servera med en grön sallad.

Receptet hittade jag här(klick) (är på norska) och jag har gjort några ändringar till receptet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar