söndag 11 januari 2015

Vinterns mustiga soppor och grytor - Korvsoppa

Den här tiden på året längtar jag efter mustiga grytor och soppor. Det finns inget härligare än att ha varit ute en solig vinterdag och sedan få komma in och äta en rykande het soppa eller gryta. Därför har jag bestämt mig för att tipsa er om mina favoritgrytor och -soppor som vår familj njuter av denna vintern. Det blir både mina egna recept och andras, som jag såklart har provat på.

Först ut är ett recept på en barndomsklassiker, korvsoppa. Det bästa med korvsoppa att det är bara att fylla upp en gryta med korv, favorit grönsaker, vatten och buljongtärningar. Sedan sköter den sig själv. Om du lagar en stor gryta så har du dessutom mat i två dagar.


Korvsoppa

Korv (fisv: länkkorv, sv: falukorv, no: kjøttpølse)
Grönsaker (potatis, morot, lök, kålrot m.fl)
Vatten
Buljongtärningar
(Justera själv hur mycket grönsaker och korv du vill ha för att det skall bli tillräckligt med soppa till hela familjen. Jag brukar fylla upp en 3 liters kastrull vilket är tillräckligt för 4 personer)

1. Skala och skär alla grönsakerna i cirka lika stora tärningar. Dela korven på längden och skär 1cm tjocka halvmånar. Om korven har hårt skal rekommenderar jag att skala korven före du skär den upp i bitar.

2. Lägg grönsaker och korv i en kastrull. Fyll med vatten så att ingredienserna täcks just och just. Beräkna hur många buljongtärningar (jag brukar använda grönsaksbuljong till korvsoppa) du behöver beroende på hur mycket vätska du hällde i kastrullen. Som oftast går det en buljongtärning på en halv liter vatten.

3. Låt koka tills grönskarna är mjuka.


Recept av: Carolina Andersson

2 kommentarer:

  1. Korvsoppa är gott, måst nog laga de snart! Jag brukar lägga med lagerblad och pepparkorn, lök ibland. :) En gång när ja sku laga korv (minns int vad de sku bli) så fråga ja Johannes hur ja sku skära korven, i halvmånar, 1/4-bitar eller skivor. Men ja sa int skivor utan korvpengar. :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Korvpengar, hihi, den va bra :) Lagerblad och pepparkorn funkar också super bra. Jag använder buljongtärningar för då slipper jag salta, smaka, salta, smaka, salta, smaka osv. :P

      Radera