måndag 14 december 2015

14 december: Smultringer


Sju sorter till jul är en norsk tradition. Hos oss blir det inte sju sorter, eller kanske det blir det. Jag tycker det är roligt att pröva på olika recept till jul både traditionella recept från Finland och Norge, samt lite nyare recept eller tarditionella bekverk från andra delar av världen. 

I år bestämde jag mig för att baka smultringer, ett traditionellt norskt julbakverk. Det är egentligen små munkar/donuts utan socker eller glasyr. 100% nöjd är jag inte med slutresultatet men det blev endå ganska bra. Några av smultringene blev väldigt fina medan några blev lite flata och konstiga, hehe. Degen var dessutom väldigt kletig och det tog en stund före jag lärde mig att arbeta med den. 



Smultringer (150-200 st små eller 70-90 st medelstora)

5 ägg
300 g socker
3 dl grädde
3 dl seterrömme (norsk mjölkprodukt som kan ersättas med creme fraiche)
2 tsk bakpulver
2 tsk hjorthornsalt
700-800 g vetemjöl
1,5 tsk kardemumma (kan uteslutas)
2 citroner, finrivet skal (kan uteslutas)

ca. 1,5 kg fett till fritering (smult på norska, ister eller flott på svenska)

Tips: Gör gärna degen dagen före, den kalla degen är enklare att arbeta med.

1. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Vispa seterrömmen och grädden tjock.

2. Blanda vispgrädden i ägget och sockret. Blanda sedan i de torra ingredienserna. Tillsätt inte allt mjölet med en gång. Degen skall vara kletig.

3. Knåda ihop degen, knåda inte för länge. Sätt smultringdegen kallt och ta lite deg om gången som du bakar ut.

4. Om du lagar små smultringar, kavla ut degen så att den är 2-3 mm tjock. För större smultringar, kavla ut degen en aning tjockare, ca 4 mm. Stick ut smultringar i degen, jag använde en kaffemugg för själva smultringen och en spritstyll för hålet i mitten. Det finns också färdiga formar du kan sticka ut smutringar med.

5. Smält fett i en järngryta eller frityrkokare (följ frityrkokarens värmerekomendation för munkar). När det "bubblar" runt en träslev så är fettet tilräckligt hett. Fritera smultringarna på båda sidorna till ljust gyllenbruna. Låt kallna på galler.

Obs! Kom ihåg att ha locket till järngrytan till hands om fettet skulle börja brinna.

Receptet hittade jag Bake 09/2014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar