måndag 15 december 2014

15 december


Idag bjuder jag på en mer ovanlig variant av en dörrkrans. Vi bor i ett hus med fyra lägenheter och vår "ute"dörr leder till en trappuppgång. Därför är det väldigt opraktiskt med kransar av naturmaterial som skräpar inne. Jag fick en idé om att sy en dörrkrans av mina resttyger. Här kommer en kort beskrivning om hur jag gjorde och såklart så finns det en bild på resultatet helt till sist i det här blogginlägget.

Du behöver
Tyg
Tråd 
Symaskin 
Snöre
Kantband/tygremsor/annat band
Vadd
Snöre
Sax
Stor och liten skål
Penna

1. Först hittade jag en stor skål och en liten skål som jag använde som mall till min krans. Klippte ut två "ringar", ett bakstycke och ett framstycke.


2. Så dekorerade jag framsidan. Broderade God jul och sydde på cirklar av två olika tyg på framstycket. Jag sicksackade fast cirklarna direkt på tyget

Bild lånad från Google.

3. Så blev det dags att sy ihop fram- och bakstycket. Jag använde mig av tygremsor, det går också att använda sig av kantban eller annat band man kanske har i sina lådor. Jag började med mitten ringen. Jag vek alltså tygremsan och la den runt kanten så att när jag sydde runt så sydde jag ihop fram- och bakstycket och fick samtidigt en fin kant runt.


4. Efter det gjorde jag likadant  runt hela kransen men lämnade en öppning för där jag skulle fylla den med vadd. Jag hade lämnat ett lite för stort hål så det blev knepigt att bedöma om jag hade tillräckligt med vadd inne i kransen (Jag använde vadd från en gammal kudde). I min krans blev det lite för lite vadd enligt min smak, det kan hända jag kommer att sprätta upp ett hål och fylla den lite till.



5. Till sist sydde jag fast ett snöre att hänga kransen i. Det blev en väldigt billig krans. Allt jag behövde hade jag hemma. Dessutom så har jag bara klippt/rivit tyget och sytt direkt fast. Då får man en lite fransig "look" på kransen, det går fortare att sy och det blir inte alltför pilligt. Dessutom ser den verkligen hemmagjord ut. ;)

Färdig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar