fredag 5 december 2014

5 december


En av våra familjetraditioner, som jag och Patrick startade med för några år sedan, är hemlagat julgodis varje jul. Så till jul brukar vi gör några olika sorter som vi kan mumsa i oss under julhelgen. I år skall vi åka bort i julen och därför bestämde vi oss för att laga julgodis under några helger i november och december. Jag kommer att dela med mig av alla recept på julgodis som vi tillverkar i år i min bloggjulkalender. Först ute var ett recept på rischoklad (recept här). Idag bjuder jag på ett recept på hemlagad Twix eller Twixkaka som receptet heter.

Hemlagad Twix
Recept

170 g mjöl
60 g socker
120 g smör
1 burk karamelliserad mjölk
100-150 g mjölkchoklad

(Om du inte hittar färdigt karamelliserad mjölk i butiken kan du laga det själv genom att sjuda en oöppnad burk med sötad, kondenserad mjölk i vatten i en kastrull i 1,5-3 timmar. Desto längre du kokar den desto tjockare blir den karamelliserade mjölken.)

1. Sätt ugnen på 170 grader.
2. Smörj en liten fyrkantig/rektangulär form med låg kant.
3. Blanda mjöl, socker och smör i en bunke. Tryck sedan ut degen i formen. Picka med en gaffel.
4. Baka i ugnen i ca 15-20 minuter.
5. Ta ut och låt svalna. Bred sedan den karamelliserade mjölken på kakbottnet. Ställ i kylskåpet.
6. Smält chokladen, häll sedan över kakan. Låt stelna i kylskåpet. Skär upp i rutor och njut. 

Jag tyckte det var lite knepigt att skära upp kakan. Chokladen sprack väldigt lätt. Dessutom var det svårt att få ut alla bitar ur formen då jag hade lite för hög kant på formen. Det blev inte de finaste godisbitarna men väldigt gott var det för det. :)

Receptet hittade jag här.

Trevligt veckoslut!  :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar