måndag 22 december 2014

22 december


En av mina favorit efterrätter är pannacotta. Till jul har jag gjort en julig variant. Här kommer receptet så att ni också kan göra er egen juliga pannacotta. :)


Kanelpannacotta med glöggkokta äpplen
För 6 personer

5 dl grädde
2 gelatinblad
2,5 msk socker
2 kanelstänger

2 äpplen
3 dl glögg
1 dl socker

1. Lägg gelatinbladena i blöt i vatten. Koka upp grädde, socker och kanelstänger. Ta bort från värmen när det kokat upp. Kläm vattnet ur gelatinbladena och tillsätt dem sedan i gräddblandningen, rör runt. Ta bort kanelstängerna och häll upp i serveringsglas. Ställ kallt i ca 4-6 timmar tills pannacottan stelnat.

2. Koka glögg och socker i 20-25 minuter så att vätskan reduceras till hälften. Skala och tärna äpplena. Tillsätt äpplena och låt koka i 5-10 minuter så att äpplena blir lite mjuka men ännu har lite tuggmotstånd. 

3. Låt glöggäpplena svalna lite grann före du fördelar dem uppe på pannacottan (annors smälter pannacottan). Servera direkt.

Jag hittade ett recept (klick) på recept.nu som jag provlagade men det blev inte lyckat så jag ändrade på receptet och lagade en ny sats som lyckades. Receptet ovan är det justerade receptet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar