lördag 20 december 2014

20 december


I flera år har jag tänkt på att laga tryffel men det har aldrig blivit av. I år var det dags och jag blev väldigt glad när jag lyckades på första försöket med dessa goda pepparkakstryfflar.


Pepparkakstryffel

300 g mjölkchoklad eller mörk choklad
25 g smör
0,5 dl vispgrädde
2 msk flytande honung
0,5 vaniljstång
1 tsk kanel
0,5 tsk malen kardemumma
0.5 tsk malda nejlikor
0,5 tsk ingefära
1 dl kakao

1. Finhacka chokladen. Dela smöret i mindre bitar och lägg smör och choklad i en bunke.

2. Häll grädde och honung i en liten tjockbottnad kastrull. Lägg i kanel, kardemumma, nejlikor och ingefära. Skär upp vaniljstången på längden och lägg i den.

3. Koka upp grädden. Ta ur vaniljstången och häll grädden över chokladen och rör ihop till en slät smet.

4. Lägg på plastfolie och låt den svalna i rumsvärme tills den stelnat.

5. Gör klickar med en sked eller använd sprits och spritsa ut lagom stora klickar på en tallrik. Ställ i kylen att stelna.

6. Ta ut chokladklickarna. Täck händerna med kakao och rulla klickarna till runda kulor. Rulla dem sedan i kakao. Förvara kallt.

Receptet hittade jag här. Jag förenklade receptet genom att rulla tryfflarna i kakao istället för att doppa dem i smält choklad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar