torsdag 4 december 2014

4 december


I år har jag bestämt mig för att inte baka pepparkakor, eftersom vi reser bort till julen. Men något pepparkakigt vill jag ju ha för det. Därför bakade jag en mjuk pepparkaka med frosting. Den var väldigt kryddig, precis som en mjuk pepparkaka skall vara enligt mig. Frostingen gjorde att det blev ett hack lyxigare kaka och frosting är ju alltid gott. ;)

Mjuk pepparkaka

Recept

125 g smör
2 tsk kanel
1 tsk ingefära
½ tsk kardemumma
1 tsk kryddnejlika
2 ägg
2½ dl socker
1, 25 dl mjölk
3½ dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat

Frosting

100 g färskost (ex. Philadelphia)
25 g smör
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Garnering

Lingon eller Strössel

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull. Ta bort kastrullen från plattan och rör ner alla kryddor.

2. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjölk, smörblandning och vetemjöl blandat med bikarbonat. Rör snabbt ihop til en slät smet.

3. Häll smeten i en smord och bröad limpform eller sockerkaksform, ca 1½ liter

4. Grädda kakan längst ner i ugnen i 40-45 minuter. Låt den svalna i formen innan du stjälper upp den på en tallrik.

5. Frosting: Vispa färskost och smör smidigt med en elvips. Rör ner florsocker och vaniljsocker. Bred ut frostingen på kakan. Garnera med lingon eller strössel.


Receptet hittade jag här. Eftersom jag inte hade filmjölk så använde jag 1,25 dl mjölk istället för bara 0,5 dl mjölk.

4 kommentarer:

  1. Jag tänker prova göra den här imorgon när svärföräldrarna kommer på besök. Hoppas den blir bra, låter ju int allt för komplicerat. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas din kaka blev god och uppäten :)

      Radera
  2. Den blev riktit god! En bit åka in i frysen (om den överlever får vi si) men resten blev uppätet. :)

    SvaraRadera
  3. Kakan funkkar bra att frysa. Supergod va den också men de kan ju vara för att ja va sugen på någå gott (sött) just då. Frostingen fryser int bara. En sak ja ska koma ihåg till nästa gång är att spritsa frostingen, nu skeda ja bara ut den. Jag laga min i en sockerkaksform o de funkka bra. :)

    SvaraRadera